In februari 2021 is de visitatiecommissie de werking van KBM komen onderzoeken. Hierover heeft de visitatiecommissie een rapport geschreven dat KBM heeft ontvangen en besproken met haar Raad van Bestuur en medewerkers in augustus 2021. In dit rapport heeft de commissie 17 operationele doelstellingen kritisch en rechtvaardig beoordeeld. We willen graag de visitatiecommissie bedanken voor de eerlijke beoordeling. Het schijnt een licht op wat wij al zeker goed doen en toont de punten aan waarin wij kunnen verbeteren om een nog betere dienst te verlenen aan onze klanten. Het volledige rapport kan je hier lezen, het officiële antwoord van KBM kan je hier lezen.

Huidige sterktes van KBM
KBM blinkt uit op 1 operationele doelstelling. De afgelopen jaren was KBM al een sterke organisatie op financieel vlak. Door de financiële planning voor de volgende jaren is dit zelfs verbeterd en dit heeft de visitatiecommissie ook gemerkt. De goede financiële gezondheid bekomen we door leegstand te beperken en de subsidies die we krijgen maximaal te benutten. Ons divers team van arbeiders zorgt ervoor dat we veel reparaties en onderhoudsoperaties in-house kunnen doen. Daarbij is de financiële gezondheid een goede bouwsteen voor ons toekomstig beleid. Het geeft ons de mogelijkheid om te focussen op de werkpunten.

Daarbovenop scoren we op 13 operationele doelstellingen ‘goed’. We scoren goed in het realiseren van nieuwbouwprojecten en in het investeren in de kwaliteit van haar patrimonium. We besteden hierbij ook veel aandacht aan de doelgroep senioren. We bouwen en verhuren prijsbewust. We zetten in op duurzaamheid en hebben alle normen voor 2020 gehaald. Op dit vlak zijn we ambitieus naar de toekomst toe. We werken verder nauw samen met welzijnpartners om projecten te realiseren en huurders te begeleiden.

De visitatie zette ook in de verf dat KBM beschikt over een aantal goede middelen om klanten te informeren en steeds bereid is om in overleg te treden met klanten.

De werkpunten van KBM
Er zijn drie operationele doelstellingen waarop KBM een score krijgt die ‘voor verbetering vatbaar’ is. Deze zijn vooral gelinkt aan bewonersparticipatie en de communicatie van KBM. Door corona is dat moeizaam verlopen in 2020 want we mochten helaas geen bijeenkomsten organiseren. Dit hebben wij aangepakt door in de zomer 2021 buurtbabbels te organiseren waar veel bewoners naar toe zijn gekomen. We hebben meerdere mensen met een communicatieprofiel aangeworven, die samen aan een effectievere bevragingsmethode werken. Buiten deze stappen zijn we ons bewust dat er nog meer moet gebeuren en daarvoor hebben we een plan van aanpak opgesteld. Dit plan gaan we stapsgewijs volgen en de progressie in de operationele doelstellingen zullen we merken vanaf 2022.

Terugblik op het vorige visitatierapport
In het vorige visitatierapport was er 1 punt voor verbetering vatbaar, namelijk ‘de SHM is milieuvriendelijk in functie van de betaalbaarheid’. Op strategische wijze hebben we de afgelopen jaren gewerkt aan deze operationele doelstelling. Dat is met succes gedaan, want dit punt wordt niet meer herhaald in het huidige rapport. Dit toont aan hoe wij de kritiek en feedback accepteren van de visitatiecommissie. Het geeft ons het vertrouwen dat wij met succes de werkpunten van het huidige rapport kunnen verbeteren tegen de volgende keer dat we de commissie ontvangen. Wij kijken er alleszins naar uit, want het helpt ons groeien als organisatie.